Wat is een Angstaanval?

 

Een Angstaanval is dus een reactie van je lichaam op gevaar.

Je krijgt een hele resem symptomen zoals een bonkend hart, sneller ademhalen, wat duizelen, rood worden,... soms heb je ze allemaal, soms slechts enkele.

Wanneer er echt gevaar heerst is dat echt handig, maar wanneer je geen duidelijk gevaar ziet en toch al die rare gevoelens krijgt in je lichaam, dan voeg je er letterlijk een schepje angst aan toe, waardoor de angstaanval enkel sterker wordt.

Waar heb jij trouwens je eerste angstaanval gehad? Herinner je je dat nog?

Misschien leek het alsof hij uit het niets kwam. Voor de meeste mensen komt de eerste angstaanval of wanneer er iets gebeurt in hun leven (de dood van iemand, veel stress,...) voor anderen lijkt die eerste angstaanval echt uit het niets te komen. Maar hij heeft zich zowieso zachtjes kunnen opbouwen hoor.

En eens die eerste angstaanval er dan was, dan begint het. Zoals een klein virusje begint hij steeds meer van je leven over te nemen. Ik heb daar trouwens een video over gemaakt op Youtube: wat is een angstaanval?

Een angstaanval is een defensiemechanisme van ons lichaam. Het treedt in werking wanneer we in (levens)gevaar zijn. Stel dat je in een zeer gevaarlijke situatie komt, waarbij er bijv. een hongerige tijger voor jou staat; dan treedt dit systeem in werking. Je hart begint sneller te slaan, bloed gaat naar je spieren, je begint te zweten etc. Zo kan je beter vechten of zo snel mogelijk weglopen.

Het wordt een probleem wanneer jij dénkt gevaar te zien, terwijl er geen is. Dan krijg je OOK last van al die dingen en dan kan je dus, enkel en alleen met je gedachten, een angstaanval gaan creëren.

De kunst bestaat erin om het verschil te zien. Om te weten wanneer er echt wat aan de hand is en de angst nodig is; of wanneer het om een angstaanval gaat zonder goede reden.

Het zijn die laatste die je leven kunnen storen. Ik begon ze vroeger overal te krijgen en voelde me overal raar. En dat is niet leuk want dan begin je steeds meer dingen te vermijden.

Het goede nieuws is dat je dit kan aanpakken door je defensiemechanisme te herprogrammeren en met enkele specifieke denktechnieken je gedachten te gaan kalmeren.

Ik heb mijn laatste angstaanval in 2004 gehad en heb er sindsdien nooit meer eentje gehad.

Als je trouwens meer tips wil om je angstaanvallen en vooral die storende symptomen weg te nemen, dan kan je je hieronder gratis inschrijven voor m'n nieuwsbrief:

 

Je privacy is zeer belangrijk. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld en je kan je steeds uitschrijven (opt-out) voor de nieuwsbrief wanneer je van je angst verlost bent. Je E-mail adres wordt op de beveiligde server van Aweber.com bijgehouden zodat niemand anders er aan kan.

Van je angst afraken vergt moeite en een grote inspanning, maar ik ga je zoveel mogelijk proberen te helpen!

Zijn er risico's? Meer informatie over risico's vind je hier.

Contact Gegevens:

Angstaanval.be
Geert Verschaeve
P.I. Taymansstraat 41
3090 Overijse
Ondernemingsnr: BE 0860.997.239
Ingeschreven in Brussel

E-mail: [email protected]

DISCLAIMER: De inhoud van deze website vervangt de raad van je arts niet en bevat geen medisch advies of medische behandeling. Wanneer je vragen hebt over je gezondheid dien je daar steeds eerst met je arts over te praten. Negeer nooit de raad van je arts of wacht niet om met hem contact op te nemen. De nieuwsbrief en alles wat je op deze site vindt kan en zal geen ziektes genezen. Angst overwinnen vergt tijd en moeite, dat is nu eenmaal zo. Maar geloof me, het is die moeite en inzet waard!

Angstaanval.be is opgericht om je te helpen wanneer je door angst je glimlach begint te verliezen. Door angst en een angstaanval kan het zijn dat je steeds meer begint te vermijden of met een 'klein hartje' doet omdat je bang bent dat je je raar of angstig zal voelen. Angst voor de angst heet dat.

Copyright angstaanval.be - Privacy Policy - Algemene Voorwaarden

Deze website geeft geen medisch advies. Wanneer je symptomen hebt die je angstig maken
dien je steeds eerst via je arts te gaan om fysieke oorzaken uit te sluiten.